Kauza Dieselgate ohrožuje klid evropského hospodářství

Obchodníci

Kauza Dieselgate spojená s automobilovým koncernem Volkswagen se zdá být v kontextu nedávných událostí v Paříži upozaděná, ovšem může být velmi významným hybatelem kapitálových trhů.

Co je vlastně společnost Volkswagen?

V prvé řadě se jedná o největší automobilový koncern světa. Měřeno tržbami zastává první místo mezi společnostmi vyrábějící automobily s tržbami 269 mld. USD za rok. Počet jím vyrobených aut přesahuje 10 milionů ročně. Z pohledu velikosti tržeb je to 7. největší společnost na světě. Nutno však dodat, že před ní jsou v tomto pořadí pouze společnosti obchodující s ropnými produkty a maloobchodní gigant Walmart. V podstatě se tak jedná o největší průmyslovou společnost na světě. Volkswagen má 1,4 násobně větší obrat než technologický gigant Apple a dokonce 4 větší než internetový král Google. Tržba koncernu VW překonává dokonce i hrubý domácí produkt České republiky. Koncern Volkswagen dnes zastřešuje značky Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, Porsche, Bentley, SCANIA a MAN. Ovšem nezanedbatelnou složkou byznysu je divize Volkswagen financial services, která je finanční divizí, jež svou velikostí čtyřnásobně překonává Komerční banku. Celá společnost zaměstnává okolo 600 tisíc zaměstnanců a dalším stovkám tisíc lidí zadává práci v rámci subdodávek.

Struktura tržeb Volkswagen

Společnost je úspěšná zejména na evropském trhu, kde se tvoří téměř dvě třetiny tržeb. Ziskové jsou zejména značky Audi a Porsche a Bentley. Se solidní ziskovou marží pracují i značky ŠKODA a SCANIA. Slabší ziskovost vykazují naopak značky Volkswagen a MAN. Ztrátová je výroba vozů značky SEAT.

Zisková marže automobilek

V provozní ziskové marži je Volkswagen si však jako celek vedl poměrně dobře na úrovni přes 6%. Ačkoliv je hlavní konkurent Toyota je na tom výrazně lépe s marží téměř 11%.

Co znamená Dieselgate pro Volkswagen?

Volkswagen se dostal do závažných problémů v souvislosti s tím, že emise oxidů dusíku u některých jeho dieselových motorů byly při běžné jízdě s automobilem více než 40ti násobné proti oficiálním hodnotám naměřených při ekologickém testování automobilů. Tato skutečnost se ukázala být problematická zejména v USA, kde Volkswagen bude čelit pravděpodobně pokutě okolo 40 tisíc amerických dolarů na jedno vozidlo. Americká záležitost se týká přibližně půl milionu vozů. To znamená, že důsledky amerického trestu jsou potenciálně okolo 20 miliard amerických dolarů. Ovšem celkový počet aut vybavených problematickým dieselovým motorem je okolo 11 milionů. To znamená více než dvacetinásobek aut, které jsou touto kauzou zasažené na území USA. Ačkoliv se zřejmě nedá očekávat, že postoj evropských politiků a úředníků bude stejně tvrdý jako těch amerických, tak by se celý koncern Volkswagen mohl dostat do velice závažných finančních problémů.

Proč? Zdravý selský rozum. Jestliže na konci roku 2014 byla hodnota majetku společnosti přibližně 424 miliard dolarů a dluhy ve výši 315 miliard dolarů, tak dojdeme k tomu, že vlastní jmění firmy bylo v úrovni 109 miliard dolarů. Pokud bude ve výši 20 miliard dolarů za působení na americkém trhu skutečně zaplacena, tak si koncern vymaže přibližně 15% svého jmění pouze americkým trhem. Počtem aut je to však necelých 5% aut v kauze Dieselgate této firmy. Druhý aspekt je odškodňování akciových investorů. Při pohledu do minulých výročních zpráv je zřejmé, že se společnost chlubila vynikajícími výsledky v oblasti ekologie svých automobilů. Investoři mohou dnes tvrdit, že byli podvedeni a pokles hodnoty akcií, který byl letos o více než 60%, budou chtít kompenzovat od společnosti samotné.

A to zdaleka není vše, protože nyní se ukazuje, že problém se netýká pouze oxidů dusíku, ale jedná se i emise oxidu uhličitého a dalších 800 tisíc vozů. Poškozena byla i samotná značka Volkswagen. To se projevuje i na tržbách společnosti po vypuknutí kauzy Dieselgate. Volkswagen se snaží demonstrovat obrovskou finanční sílu i s pomocí 21 miliardové USD půjčky, aby nedošlo ke snížení ratingu. Celé situaci nepřidává ani nejistá situace mezi vlastníky VW. Nejvýznamnějšími vlastníky jsou totiž tři subjekty – holding Porsche, spolková republika Dolní Sasko a Katarský investiční holding. Problémy nalézáme zejména u největšího akcionáře holdingu Porsche, kde dochází ke střetu mezi vnuky Ferdinanda Porscheho – klany Piech a Porsche, jejichž vztahy ovlivňují i osobní křivdy z minulosti. Dlouholetý šéf Volkswagen a automobilová 78 letá superstar Ferdinand Piëch nedlouho před spuštěním celé kauzy byl donucen nedobrovolně opustit dozorčí radu koncernu.

Každopádně nyní je jisté, že finanční situace koncernu Volkswagen není zdaleka vyjasněná. Přežití celého koncernu je velmi důležité pro německé i evropské hospodářství z mnoha důvodů. Jedná se o jednoho z největších zaměstnavatelů v EU, ale rovněž je na něj potřeba nahlížet jako na jednoho z největších dlužníků. Koncern Volkswagen dluží přes 7 bilionů korun, což je přibližně 2/3 toho, kolik dluží ČR. Hodnota Volkswagenu na burze je i po více než 60% propadu hodnoty akcií pořád 1,5 bilionu korun (6x ČEZ). Je tedy zcela nepochybné, že přežití holdingu Volkswagen je politicky žádoucí. Z druhé strany však je nutné dodat, že rozhodně není samozřejmé.

Akcie se obchodovala za 262 EUR a nyní je k mání za méně 100 EUR. Současná cena akcie odpovídá přibližně polovině vlastního jmění připadajícího na akcii. Ovšem otázkou zůstává, jaké vlastní jmění po všech soudních sporech, pokutách a odškodnění na akcii zůstane. Stejně tak třetí kvartál byl spojen se ztrátou namísto ziskem, takže současná úroveň 8 násobku zisku posledních 12 měsíců je spíše matoucí informace.

Proto v současnosti nákup akcie Volkswagen nemohu považovat za investiční příležitost. Jedná se spíše o spekulaci na to, že veřejný sektor bude na Volkswagen hodný.

Dieselgate a další automobilky

Jen těžko lze věřit tomu, že problém s emisemi oxidů dusíku se týká pouze koncernu Volkswagen a že si automobilky dokázaly vzájemně konkurovat, aniž by znaly „triky“ svých konkurentů. Lidé z automobilové branže tvrdí, že tato kauza je veřejným tajemstvím již několik let. V každém případě krizi v automobilovém průmyslu nelze vyloučit.

Ačkoliv je v EU „pouze“ 40% vozů na dieselový pohon, tak na registracích nových aut se v posledních letech diesely podílely z více než 50%. V tom jsou automobilky z EU více ohrožené než jejich konkurenti z USA nebo Japonska. Do značné míry to souvisí i s politikou EU, která naftu daňově zvýhodňovala před benzínem. Rozhoření kauzy mezi ostatní automobilky by byl veliký problém.

A to by byl problém pro EU i ČR. V celé EU je přibližně 12 milionů pracovních míst v automobilovém průmyslu. V ČR jsou to vyšší stovky tisíc pracovních míst. Z těchto 12 milionů pracovních míst jsou však pouze 2 miliony přímo u automobilových výrobců. Zbytek tvoří dodavatelé, prodej a další články zapojené do spolupráce s automobilovým průmyslem.

Doporučuji tedy všem investorům pečlivě sledovat kauzu Dieselgate. Zavisí na ní z významné části kondice evropského akciového i dluhopisového trhu. A nejen v EU. Již delší dobu zastávám názor, že akciové trhy ve vyspělých zemích (zejména USA) jsou přehřáté. Krize v automobilovém průmyslu může být rozbuškou akciových trhů pro jejich korekci.

Autor: Ondřej Záruba, hlavní analytik investiční skupiny DRFG

Upozornění: Informace a data uveřejněná na internetových stránkách Fondinfo.cz nepředstavují nabídku k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních produktů ani nepředstavují investiční či obchodní doporučení. Obsah internetových stránek slouží jen a pouze ke studijním účelům. Podmínky užívání jsou uvedeny zde.

Další příspěvky v rubrice Komentáře odborníků

V Evropě se vyplácí nejvyšší dividendy

V Evropě se vyplácí nejvyšší dividendy

Trend globálního zvýšení dividendových výnosů začal v roce 2000. Roční nárůst v dividendových výnosech v Evropě nyní …

Akciové trhy budou letos volatilní

Akciové trhy budou letos volatilní

Světové trhy se nyní potýkají se třetí vlnou deflace od roku 2008. Epicentrum se nenachází ve vyspělém světě či finančním …

Šokující předpovědi Saxo Bank na rok 2016

Šokující předpovědi Saxo Bank na rok 2016

Mezinárodní investiční a obchodní banka Saxo Bank vydala své každoroční „Šokující předpovědi“ pro příští rok. Zde je …

Kauza Dieselgate ohrožuje klid evropského hospodářství

Kauza Dieselgate ohrožuje klid evropského hospodářství

Kauza Dieselgate spojená s automobilovým koncernem Volkswagen se zdá být v kontextu nedávných událostí v Paříži upozaděná, …

Co čekají Češi v penzi od státu?

Co čekají Češi v penzi od státu?

Podle aktuálního průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti jsou Češi skeptičtí k budoucí pomoci státu v penzi – jen …

Čínské statistiky: Jsou nadhodnocené?

Čínské statistiky: Jsou nadhodnocené?

Čínský statistický úřad zveřejnil údaje za růst druhého největšího hospodářství na světě. Čínská ekonomika rostla o …

Comments

comments